De positie van je merk
Positionering. Je kunt er op veel verschillende manieren naar kijken. Een positionering bepaalt de positie van je merk in de markt. Ten opzichte van je concurrenten dus.
Maar hij bepaalt ook een heel andere positie. Namelijk die van je merk in de hoofden en harten van je doelgroepen. En wil je impact maken, dan kom je nergens met een one size fits all brand.
Morgenmerk PositioneringTM
Morgenmerk helpt je met Positionering en Brand Management. Een merkpositionering van Morgenmerk brengt een aantal dingen teweeg:
- Hij claimt de perfecte positie in de markt
- Hij creëert een sterke verbinding met je doelgroepen
- Hij benadrukt de distinctiveness van je merk
- Hij staat aan de basis van je bedrijfs- en merkstrategie
Positioneren of herpositioneren?
Wil je je merk positioneren of herpositioneren? De Morgenmerk Positionering is de (over)complete aanpak voor een positionering die ráákt. Gebaseerd op de meest effectieve methodes, ontwikkeld mét oog voor de praktijk. Want zie een wetenschappelijk onderzoek en advies maar eens te implementeren om ook daadwerkelijk te kunnen profiteren van de (her)positionering. De Morgenmerk-belofte: in 3 maanden de perfecte merkpositionering op basis van het MDC-model (Riezebos & Van der Grinten).
Wat houdt de Morgenmerk Positionering in?
#1
Organisatie- en Merkidentiteit
Wat maakt ons ons? We brengen de organisatie-identiteit en merkidentiteit in kaart. Van vroeger naar nu, bedrijfsoriëntatie en SWOT-analyse, visie, missie, waarden en cultuur.
#2
Merkarchitectuur – optioneel
Met welk(e) merk(en) zijn we actief in de markt en vanuit welk(e) merk(en) spreken we mensen aan? Van merkenportfolio tot merknaamstrategie.
#3
Doelgroepanalyse
Onderzoek naar de doelgroep en inzicht in het brein van de klant. Problemen, behoeften, associaties, klantinterviews, persona’s en meer.
#4
Concurrentie-analyse
Analyse van de concurrentie en inzicht in hun positionering. Concurrentie-identificatie, Porters 5-krachtenmodel, doelgroepinterviews, analyse positioneringconcurrenten.
#5
Positionering
Uitwerkingen advies van de merkpositionering. Van categorisatie (thinking inside the box, please) tot focusdoelgroepen, archetype, onderscheidend vermogen, merkessentie en Brand Key.
Meer weten over Positionering en Brand Management?
Vertel ons je verhaal, leg ons je uitdaging voor. We denken graag met je mee. Neem contact op. Tomorrow starts today.
De guiding principles van Morgenmerk
Authentic
Alleen échte merken krijgen een plekje in het hart van hun doelgroepen. Authenticiteit beats bla bla.
Memorable
Verras. Verbaas. Blink uit. Val op. Opmerkelijk zijn is een voorwaarde om voorop te lopen in welke markt dan ook.
Future-proof
Wil je overmorgen nog relevant zijn, denk aan morgen. Zo word én blijf je relevant en succesvol.
Together
Strategie bepalen is geen kwestie van advies op afstand. Of een keuze opleggen. Together we make it work.

Pascal Biesterbos
MERKSTRATEGIE, BRANDING & MERKENBELEID
POSITIONERING, WORKSHOPS & INTERIM BRAND MANAGEMENT